Starten met de Supplier Portal
Op dit moment bevindt Van Lanschot Kempen zich in de implementatiefase van de Supplier Portal onderdeel van het Linked plan.
Aan de hand van interviews en gesprekken worden de wensen van Van Kempen Lanschot voor de Supplier Portal door VendorLink in kaart gebracht. ‘Op deze manier kunnen we goed aangeven wat we willen doen met de Supplier Portal en laat VendorLink vervolgens direct zien hoe we dat zouden moeten aanleveren,’ vertelt Peggy.
Beter risicomanagement dankzij VendorLink
Na de bankencrisis zijn er veel meer voorschriften op het gebied van wet- en regelgeving gekomen in de financiële sector. Financiële instellingen worden getoetst op risicomanagement en zijn verplicht om aan te kunnen tonen of en welke exitstrategie er voor elk contract aanwezig is.
‘Begin dit jaar hebben we met VendorLink om tafel gezeten om te bespreken hoe wij het systeem gebruiken, wat ons bezighoudt en wat er op de agenda staat,’ vertelt Peggy. ‘We houden ons nu vooral veel bezig met de veranderende wet- en regelgeving, monitoring en rapportages. Het is voor ons dan ook heel fijn dat dit nu in VendorLink gefaciliteerd wordt.’
‘Dankzij de duidelijke rapportagevelden in VendorLink kunnen we per contract aantonen hoe we aan risicomanagement doen.’

Van Lanschot Kempen kan voor elk contract aangeven of:
- er een risk assessment is
- dit contract in scope is bij De Nederlandse Bank
- er een exitplan, exitparagraaf en exitstrategie aanwezig zijn
Dit zijn rapportagevelden die de organisatie nu heel makkelijk inzichtelijk kan maken als zij getoetst wordt. ‘Natuurlijk zijn deze velden niet voor alle contracten even belangrijk,’ legt Peggy uit. ‘Maar zeker bij grote SaaS of outsourcing-contracten moeten onze klanten erop kunnen rekenen dat we gedegen inkopen en risico’s monitoren en minimaliseren.’
Deze rapportagevelden wil Van Lanschot Kempen straks ook graag in de Supplier Portal proberen te realiseren. ‘Als je een leverancier betrekt bij je inkoopproces, is het natuurlijk ook goed om inzicht te bieden in deze documentatie. Daarnaast willen we voor onszelf standaard taken inrichten, waarbij we duidelijk kunnen zien welke documentatie jaarlijks opgevraagd of welk onderdeel van het contract getoetst moet worden.’
Resultaten & samenwerking VendorLink
‘Nu we VendorLink gebruiken, hebben we meer zicht op het vervallen van contracten en wie er intern verantwoordelijk is voor het contract. Doordat Spend en Contracten goed gekoppeld zijn, kunnen we contract compliance meten en streven naar een zo hoog mogelijke compliance, wat we voorheen niet inzichtelijk konden maken,’ vertelt Peggy.
‘Het mooie van VendorLink vind ik dat het een breed inzetbaar systeem is voor alle typen klanten. VendorLink zet zich niet enkel neer als een overheids- of gemeentetool maar biedt functionaliteiten die interessant zijn voor elk type organisatie. Zo zitten we regelmatig met VendorLink en andere klanten om tafel om te bespreken wat ons bezighoudt en hoe VendorLink ons daarin kan faciliteren. Het systeem komt daarnaast zeer regelmatig met nieuwe releases waarin specifieke wensen van klanten meegenomen worden. Het is een gedreven club die ons goed helpt.’

Download dit artikel in .pdf formaat