
Hoe werkt het?
Vanuit Exact||VendorLink zijn we ervan overtuigd dat door op de juiste manier naar inkoopdata te kijken en de juiste vragen te stellen inkoopvraagstukken helder worden en op juiste manier opgepakt kunnen worden. De combinatie Exact||Vendorlink helpt je om je inkoop in 3 eenvoudige stappen te professionaliseren.
- 1. Inventariseren van de uitgaven vanuit uit Exact
- 2. Uitgaven structureren naar inkoopcategorie, contract en zijn uitgaven beïnvloedbaar?
- 3. Analyseren van de data en starten met optimaliseren van leveranciers relaties
1. Inventariseren van je inkoopuitgaven uit Exact
Door de naadloze integratie tussen VendorLink en Exact heb je direct inzicht in je leveranciers uitgaven inclusief historie van voorgaande jaren. Je uitgave worden getoond in heldere en gebruikersvriendelijke overzichten en dashboards:
- Uitgaven per leverancier per periode en vergelijk met voorgaande periodes
- ABC analyse voor direct inzicht in je belangrijkste leveranciers
- Uitgaven per afdeling
- Geografisch inzicht in je uitgaven in Nederland, Europa en de wereld.
2.Structureren van uitgaven
Vervolgens wordt je stap voor stap begeleidt voor het structureren van jouw inkoopdata. De eerste stap is om jouw uitgaven te categoriseren naar inkoop categorieën. Stap 2 is aan te geven welke inkoop wel en niet beïnvloedbaar is, zodat een helder inzicht wordt gegeven in de totale beïnvloedbare leveranciers inkoop. Tenslotte wordt aangegeven voor welke leveranciers contracten van toepassing zijn, zodat inzicht wordt verkregen in de uitgaven per inkoopcontract en uitgaven zonder contract basis.
3.Advies inkoop verbeteringen.
Op basis van de uitgaven per inkoopcategorie en of deze al dan niet beïnvloedbaar is wordt inzicht verkregen in mogelijkheden tot besparingen door:
- Afscheid te nemen van leveranciers
- Meer onder contract in te kopen
- Inkoop voorwaarden te verbeteren
- Leveranciersbeoordelingen en audits uit te voeren